Kuchnia wegetariańska Warszawa

W trosce o dobro naszej planety, zwierząt, a także i własne zdrowie, coraz częściej decydujemy się na wykluczenie ze swojego menu mięsa. Kuchnia roślinna zyskuje coraz większe grono sympatyków, którzy czasem także wykluczają produkty pochodzenia zwierzęcego (dieta wegańska). Czy można zjeść zdrowo i smacznie, decydując się na wegańskie i wegetariańskie dania?

Przejście na kuchnię roślinną może być bardzo przyjemnym sposobem na odchudzanie. Miłośnicy diet wegańskich i wegetariańskich, eliminują ze swojego jadłospisu bardzo duże ilości niezdrowych produktów, w tym konserwantów, przetworzonego jedzenia i wiele innych składników źle wpływających na zdrowie naszego organizmu. Wybierając wegetarianizm, zapraszamy do naszego menu świeże owoce, warzywa, zboża, eliminując jednocześnie tłuszcze z diety.

Odrzucenie mięsa potrafi być również miłym zaskoczeniem dla naszych kubków smakowych. Diety wegetariańskiej trzeba się nauczyć, wiedzieć co jeść i jak odpowiednio to przyrządzić. Gdy uda Ci się już to opanować, to każdy posiłek może być przyjemnym dla smaku zaskoczeniem. Początkowo brak drobiu, wołowiny, czy ryb, może być odczuwalny, jednak wegetarianie mają swoje sposoby, na to, by raz na zawsze zapomnieć o tych produktach. Kuchnia roślinna to zdecydowanie kreatywna kuchnia – można tu liczyć na wiele kolorowych składników, połączonych na talerzu w niecodzienny sposób. Podane w towarzystwie wyjątkowych sosów i aromatycznych przypraw, tworzą na talerzu nieraz istne dzieła sztuki.

Kuchnia roślinna - co zamiast mięsa?

Od setek lat mięso jest obecne w naszej diecie i nie jest to przypadek. Te, jest dla nas źródłem wielu składników odżywczych. Dostarcza dużej ilości żelaza, cynku, selenu, a także witaminy A i witamin z grupy B. Jest niewątpliwie znakomitym źródłem białka. Jednak odpowiednio dobrane wegańskie produkty, połączone z odpowiednią suplementacją, dostarczą wszystkiego, co niezbędne dla zdrowia Twojego organizmu!

Soczewica

Soczewica, a także fasola i ciecierzyca, to bardzo popularne składniki w menu wegetarian. Są one niezastąpionym źródłem białka i świetnie sprawdzą się również do stworzenia dania głównego jak np. sojowe kotlety, czy falafel.

Tofu

Jest to jeden z popularniejszych zamienników dla mięs. Mniej popularne od tofu produkty z soi to tempeh oraz edamame. Są one również ciekawą alternatywą dla nabiału, dostarczając sporej ilości białka i wapnia. Naturalne tofu nie ma smaku, lecz w sklepach można znaleźć wędzone, marynowane, jak również przyrządzić je według własnego uznania i nawet spróbować przyrządzić z niego pyszne burgery!

Grzyby

Niskokaloryczne i bogate w błonnik oraz sole mineralne. Pieczarki i borowiki są grzybami najczęściej spotykanymi na talerzach wegetarian.

Bezglutenowe zboża

Kolejnymi produktami urozmaicającymi wiele z wegetariańskich dań są zboża jak komosa ryżowa, amarantus, gryka. Posiadają one zdecydowanie więcej składników odżywczych niż ich glutenowe odpowiedniki!

Warzywa

Najlepiej sięgać po gatunki zawierające dużą ilość białka. Tu dominują rośliny strączkowe, ale wyróżnić można również szpinak, brukselkę brokuły. W kuchni wege nie może zabraknąć oczywiście bardzo zdrowych ziemniaków i buraków.

Orzechy

Obok orzechów należy wyróżnić również nasiona chia i migdały. Świetnie sprawdzają się jako zdrowe przekąski dla wegetarian, w szczególności masło orzechowe. Są bogate w dobre tłuszcze, białko, minerały.

Dla kogo dieta wegetariańska?

Dieta wegetariańska zyskała i wciąż zyskuje wielu sympatyków, wśród osób kierujących się pobudkami etycznymi. Inni kierują się zdrowiem, a także i lepszym samopoczuciem na co dzień. Zrezygnować z mięsa może każdy, bez względu na wiek, tryb życia czy rodzaj wykonywanej pracy.

Zalety wegetarianizmu

Przejście na wegetarianizm może wiązać się z wieloma wyrzeczeniami i początkowym trudem w wykluczeniu mięsa i ryb. Jednak z czasem przekonasz się, o tym, jak nowe dla Ciebie dania, mogą być jednocześnie smaczne i zdrowe. Wielu wegetarian przyznaje, że lepiej się czuje, od momentu przejścia na taką dietę. Co konkretnie kryje się pod tym sformułowaniem?

    • niższe ryzyko otyłości i nadciśnienia tętniczego,
    • niższe ryzyko wystąpienia chorób nowotworowych, układu sercowo-naczyniowego, czy cukrzycy typu 2,
    • u wegetarian rzadziej występuje kamica nerkowa, zaparcia hemoroidy.
bistro wegetariańskie w Warszawie - guacamole dla vegan i sushi

Rodzaje wegetarianizmu

Wegetarianizm niejedno ma imię. Mimo iż kojarzony jest najczęściej z jedną, prostą zasadą – wykluczenie mięsa, to wśród rodzajów diet wegeteriańskich, można znaleźć te, o wyjątkowo rygorystycznych regułach, jak i swobodniejszym podejściu do niejedzenia mięsa. Do najbardziej popularnych rodzajów wegetarianizmu zaliczyć można:

  • semiwegetarianizm – ograniczenie niektórych rodzajów mięsa (głównie czerwonego). Dopuszczalne jest spożywanie drobiu oraz ryb,
  • fleksitarianizm – polecany szczególnie przy rozpoczęciu przygody z wegetarianizmem. Polega na stopniowym ograniczaniu mięsa na rzecz warzyw i owoców,
  • laktowegetarianizm – w tej odmianie poza mięsem i rybami, zabronione jest spożywanie jaj. Inne produkty pochodzenia odzwierzęcego są jak najbardziej dozwolone,
  • weganizm – wykluczenie ryb i mięsa, także wszystkich produktów pochodzenia odzwierzęcego. Takie produkty jak jajka, mleko, miód, są zakazane,
  • witarianizm – spożywanie wszystkich produktów, które nie wymagają obróbki termicznej. Można spożywać takie rzeczy jak: warzywa, owoce, orzechy, glony, oleje tłoczone na zimno, miody, ale też surowe ryby czy też mięso w formie tatara,
  • frutarianizm – jest to odmiana witarianizmu, więc jedzenie nie może być poddawane obróbce termicznej. Dozwolone jest jedzenie wyłącznie owoców i to tych, których jedzenie nie łączy się z uśmierceniem rośliny, która dany owoc wydała.

Są to jedne z bardziej popularnych odmian wegetarianizmu, jednak tych jest zdecydowanie więcej! Jeżeli zaciekawiła Cię kuchnia roślinna i planujesz odrzucić mięso, to najlepiej będzie zacząć od mniej restrykcyjnych diet jak semiwegetarianizm lub fleksiwegetarianizm.

Restauracje w Warszawie z roślinnym menu

Wraz z popularyzacją diet wegetariańskich, zdecydowanie zwiększyła się ilość miejsc, gdzie można zakosztować takiej kuchni. Restauracje wegańskie i wegetariańskie znajdziesz w każdym większym mieście – w tym i w Warszawie! Możesz tak odnaleźć bardzo dużą ilość ciekawych dań z warzywami, z których szefowie kuchni wegetariańskich restauracji potrafią zrobić prawdziwe arcydzieła kulinarne.

Planujesz zacząć przygodę z kuchnią wege lub chcesz zakosztować nieznanych Ci smaków? Najlepsze wegańskie restauracje w Warszawie wprowadzą Cię w pyszny świat warzyw, owoców i innych wegańskich produktów.

Najlepsza kuchnia wegetariańska z Warszawy z dowozem

Odwiedź portal Bistronaut.pl i sprawdź, co wegetariańskie restauracje w Warszawie przygotowały dla Ciebie! Zamówisz tu zestawy dań na każdą porę dnia, w wygodnej formie diety pudełkowej. Już teraz kuchnia roślinna może wypełnić Twoje lunche, a także obiad i codzienne śniadania i kolacje. Wyrusz w kulinarną podróż z najlepszymi restauracjami w Warszawie i nie trać czasu na gotowanie w domu – restauracja zrobi to za Ciebie!

Najlepsze wegetariańskie restauracje w Warszawie

Restauracja Soya & Soul

Kuchnia roślinna
5/5 - (11)